البحث في المجالس موضوعات تعليقات في
البحث المتقدم البحث في لسان العرب إرشادات البحث

تعليقات محمد هشام الأرغا

 4  5  6  7  8 
تعليقاتتاريخ النشرمواضيع
إبن الرومي متهما    كن أول من يقيّم

ويدخل إبن الرومي إلى قسم الشرطة مع بعض المخبرين , ويتقدم كبير المخبرين
-كبير المخبرين : تمام يافندم , قبضنا على المتهم متلبس وهوه بياكل موز
-الضابط : وبتسرق موز ياهايف ? بس عجايب ده شكلك مابيدلش إنك بلطجي ده انت يادوب ساند طولك , ده انت شبر ونص واقرع , وبتتمايل زي ماتكون ضارب بوري , ...مين إنتا وليه الكل بيتكلم عليك
-إبن الرومي :  ظننتُ أننا كنا في أسوأ زمن حتى أتيتُ قريتكم فعرفتُ أننا كنا بخير , لقد كان فقرنا خيرا من غناكم , وظلمنا خيرا من عدالتكم , وجوعنا خيرا من شبعكم , وجهلنا خيرا من علومكم !!
بسطويسي : ازاي ? وانتا كنت جربان مش لاقي تاكول , وفرحان قوي بزمنكم  ?
-ابن الرومي :
أيها الحاسدي على صحبتي العُس رَ وذمـي الـزمان iiوالإخوانا
 
ليت شعري ماذا حُسدتُ عليه أيـهـا الظالمي إخائي iiعيانا
 
أعلى أنني ظمئتُ وأضحى كـل من كان صادياً iiريانا
أم  على أنني ثكلتُ iiشقيقي وعدمتُ الثراء والأوطانا ?
 
-الفلاح : شايفين ياجماعه ده جاي بيشحد , ماكفايه عليه إنهم بالوراق لو عاوزين يمدحو واحد بيقولولو ده انتا زي ابن الرومي , لو شافت الست ضياء الجدع ده ماكانتش قالت لسي زهير ذكرتني بابن الرومي , ولكانت نووف سمعت للواد هشام وبطلت تقرالو , ده ياجماعه خطوره , بتمشي عالأرض
-بسطويسي : حاسبو ياجماعه  يمكن يشتمنا بكم بيت ده ماحدش سلم من لسانو الطويل دنا اسمعت , انو سمع عن واحد مات قام ما احترمش الموت وراح هاجيه :
أقولُ  إذ هتف الداعي iiبمصرعهِ لـبـيـكَ لـبيكَ من داعٍ iiلتبيينِ
نعيتَ من جمدت غزرُ العيون iiله فلم تفض عبرةٌ من عين iiمحزون
فـإن  تُـصبكَ من الأيام iiجائحةٌ لـم  نبك منك على دنيا ولا iiدين
يـامـنـكراً  ونكيراً أوجعاه iiفقد خـلـوتـما بقليل الخير iiملعون
بـعداً  وسحقاً له من هالكٍ نطفٍ مشوه الخلق من نسل الشياطين !
 
......يعني يافندم ماحدش إلا وصابو النصاب ده بشعرو حتى الوزرا والملوك
-إبن الرومي : 
قـد بُـلينا في iiدهرنابملوكٍ أدبـاءٍ  عـلـمتهم iiشعراء
إن أجدنا في مدحهم حسدونا فـحُرمنا  منهم ثواب الثناءِ
أو أسـأنا في مدحهم iiأنبونا وهـجو شعرنا أشد iiالهجاء
.....لقد جمع الأمراء والملوك في عصرنا حولهم بطانة سوء فحاربتهم بما أملك من سلاح , وسلاحي الكلمه أما سمعتموني أقول عن البحتري :
الـبُـحـتري ذنوب الوجه iiنعرفه ومـا  رأيـنا ذنوب الوجه ذا أدبِ
أنـى  يـقـول من الأقوال iiأثقبها من راح يحمل وجهاً سابغ الذنب ?
الـحـظ  أعمى ولولا ذاك لم iiنرهُ لـلـبـحتري بلا عقلٍ ولا iiحسب
........ويقاطع الضابط إبن الرومي صارخاً
-الضابط : إنتا جاي القسم تقول شعر وتتسلى ?
-إبن الرومي :
إن من ساءه الزمان بشيءٍ لأحق  امرىءٍ بأن iiيتسلى
-بسطويسي : أنا سمعت ياجماعه إن الراجل ده صاحب مذهب خطير ويمكن مالوش دين
-إبن الرومي : 
ألا مـن يريني غايتي قبل iiمذهبي ومن أين ? والغاياتُ بعد iiالمذاهب
أرى المرء مذ يلقى التراب بوجهه إلى أن يوارى فيه , رهن النوائب
ولـو لـم يُصب إلا بشرخ iiشبابه لـكان قد استوفى جميع iiالمصائب
-شربات : وانا سمعت من الواد مرسي إن الواد ده والعياذ بالله , كان حبيب نسوان و أولاد , بس ولله شكلو غلبان ,      وأهو لابس عمامه !
-إبن الرومي :
عزمتُ  على لبس العمامة حيلةً لتستر ما جرت علي من الصلع
الضابط : خدوه عالمحكمه , ده زنديق, وطلقو مراتو منو , والعنو سلسبيل أبوه
يجر المخبرون إبن الرومي , وهو ينشد :
-إبن الرومي :
يـشـهـدُ الله أن ديني iiدينٌ يـرتـضـيهِ شهادةً iiومغيبا
لم أُعاند به الطريق ولا أض حـى  لدين المعاندين iiنسيبا
وكفى شاهداً بذاك iiمليكٌ لم تزل عينه علي رقيبا
 

28 - فبراير - 2007
يقول المستشرقون ان الفلسفة الاسلامية تمت و ماتت بموت ابن رشد. ما رأيكم في هذا القول، أصحيح ام لا?
لاحول ولاقوة إلا بالله    كن أول من يقيّم

أتقدم باسمي ونيابةً عن أسرة الوراق بخالص العزاء لأستاذنا وحبيبنا زهير  في مصابه الأليم , تغمد الله المرحوم أحمد ظاظا بالرحمة والمغفرة وجعل مثواه الجنة وطيب ثراه
لقد شعرتُ بالأسى والحزن الشديد لموت الفقيد الغالي , وتمنيتُ أن أكون بقربكم في هذه اللحظات لأشاطركم العزاء, ولا حول ولا قوة إلا بالله , وإنا لله وإنا إليه راجعون .

1 - مارس - 2007
ويرحم الله والدي
لاحول ولاقوة إلا بالله    كن أول من يقيّم

لا حول ولا قوة إلا بالله ,
 سافر الأستاذ زهير قبل ظهر اليوم إلى دمشق لقبول التعازي بوفاة والده رحمه الله , وكنت آخر من كلمه في مطار أبوظبي حيث وجد مقعداً على الطائرة القطرية في آخر لحظه , ودخل الطائرة وهو حاملاً هم مجالس الوراق , ووعدني أنه سيحاول التواصل من دمشق في إجازته التي ستستمر حتى 1532007
نتمنى له العودة وقد لملم جراحاته وإنا لله وإنا إليه راجعون

2 - مارس - 2007
أحاديث الوطن والزمن المتحول
إلحق الوزه    ( من قبل 1 أعضاء )    قيّم

وخرج إبن الرومي مغلولاً إلى السجن في انتظار محاكمةٍ عادلةٍ سيحكمون عليه في نهايتها بالإعدام شنقاً بتهمة الزندقة وسرقة الموز , وبعد خروج إبن الرومي من مركز الشرطة بقليل دخل إثنان أولهما بُرعي وهو شاعر القرية , والثاني مصيلحي وهو مغني الأفراح في القرية , وفور دخولهما صاح بُرعي بالضابط
-بُرعي : فين إبن الرومي ياجماعه ? إحنا لازم نتفرج عليه , ونسمع شويه من شعرو
-الضابط : إبن الرومي النصاب بالحجز ديلوقتِ , يللا خود مصيلحي وغور من هنا
-مصيلحي : لا ياعم أنا كنت عاوز قصيده أغنيها لإبن الرومي , وأنا متأكد إنها حتضرب معايا
-الضابط : روح يا عم اضرب لك بوري أحسن   , او استنى لبكره أصلنا حنجيب نيوتن مش طلع نصاب وسارق كل قوانينو من عندنا
-بسطويسي : أنا قريت لسي زياد بالوراق حاجه زي كده وده بردو فيه خطوره مش كده يامرسي
-الفلاح : أيوه ياعم فيه خطوره منو , وفي ضروره يقبضو عليه ولا عشان خواجه ح يسيبوه ?
-بُرعي : على فكره واحنا جايين لقينا بالطريق واحد معاه ميزان كبير وعاوز يوزن الناس لكن كلهم كانو خايفين من الوزن , قام صاحبنا قعد عالميزان عشان يزين نفسو , والغريب إن الميزان ماتحركش كإن مالوش وزن , بعد كده في حشره صغيره إسمها هسهس إنتو عارفينها , نزلت على الميزان فتحرك الميزان , قلت لنفسي عجبي ده ضد قوانين الواد نيوتن , يعني أنا اتهزيت من جوه وقلتِ قصيده
-شربات : قلت إيه ياواد يابُرعي , مااتسمعنا
-بُرعي :   حاسب من الهسهس       يا عم      يا مفلس
            روح   شوفلك زريبه       واوزن هناك ترمس
            ده النيل       بيتبلط        والصحرا   تتكنس
            بس  انتَ     أفكارك        عوجه   ماتتجلس
-شربات : الله على شعرك الجميل يابُرعي ......عجبي
-الفلاح : ماتتلمي يابت ياشربات
-الضابط : لا يا مرسي سيبها ومعاها حق , القعده حلوت ومش ناقصها إلا حتة بوري , وغنيوه من حبيبنا مصيلحي نعدل بيها دماغنا , دنتم قلبتوها نكد , يللا يا مصيلحي , حاجه جديده وفِرحه
..................مصيلحي يُدوزِن عوده ويستعد للغناء بينما ينهمك الفلاح بربط خصر شربات , ويبدأ العزف
-مصيلحي :   وخطوره ياخطوره     روح إلعب الكوره
                ميزانك      مأندل        كفاتو  مكسوره
                والعبره     بالوزه       لو تبقى مستوره
                دي خطوره بخطوره    وخطوره بخطوره
ووسط تصفيق الجميع ورقص شربات الجميل يدخل المُخبر راكضاً إلى مركز الشرطه
-المُخبر : قبضنا يافندم على وزة النويهي
-الضابط : إنتا قطعت علينا الهيصه يانتن , فين الوزه ? هاتها عشان إلعن أبوها
-المُخبر : حطيناها بالحجز مع النصاب إبن الرومي
-الضابط : يا حمار إزاي تحطها معاه , إنتا مش عارف إن إبن الرومي فجعان , إلحق الوزه بسرعه , دي لو طارت حيعملولنا حكايه يحيى والنويهي , وخصوصاً إن في بوادر مصالحه بينهم , يعني حيركزو علينا
   .......يركض المخبر مسرعاً ليلحق الوزه 
 
 

3 - مارس - 2007
يقول المستشرقون ان الفلسفة الاسلامية تمت و ماتت بموت ابن رشد. ما رأيكم في هذا القول، أصحيح ام لا?
أظنه البوطي    كن أول من يقيّم

شكراً لك أستاذ عبد الحفيظ على هذه الصوره الجميله , وأظن أنه يظهر في الصف الأول في المنتصف , العلامة محمد سعيد رمضان البوطي , وللأسف فقد تجنى على الأستاذ البوطي على صفحات الوراق أحد الذين يجهلون البوطي , ولا أدري لماذا التجني على من نجهلهم , أليس من الأفضل أن نقرأ الأخر ??
......... 
بعد سفر الأستاذ زهير جفت قليلاً واحة الوراق , أدعو له بالعوده سالماً لتعود الحراره لصفحات الوراق .
ــــــــــــــــــــــــــ
أصبت يا أبا هاشم، وكانت كلمة د. البوطي عقب كلمتي حسب ترتيب الحفل، فافتح كلمته بالتعقيب على ما شاركت به من شعر (جناح جبريل) في تلك الأمسية.  (زهير)

6 - مارس - 2007
أحاديث الوطن والزمن المتحول
موت الوزه    كن أول من يقيّم

يعود المُخبر بعد دقائق إلى القسم وهو مرتبك , وبعد تأدية التحية العسكرية بحماس وضرب القدم بالأرض وكأنه يركل أحد المشبوهين أو المتهمين بأي شيء لا يفهمه المخبر , ولكن هذا مااعتاد عليه
-المُخبر : تمام يافندم
-الضابط : تمام إيه ? فين الوزه ?
-المُخبر : الوزه .. ممم ....الوزه العوض بسلامتك يابيه
-الضابط : إيه ?? ماتت !!
-المُخبر : كَلها يابيه إبن الرومي النصاب كلها يابيه وشرب وراها كازوزه
-الضابط : ياابن الكلب  !    وديت الوزه بإديك لإبن الرومي , بس إزاي جاب الكازوزه ? 
-المُخبر : جَت لو زياره من الواد العقاد بتاع الكازوز , وإنتا عارف العقاد مايقدرش يمشي من غير كازوز
-الضابط : إحنا ناقصين العقاد أبو لسان طويل
-الفلاح : شوف يافندم الحكايه كِبرت , والعقاد ده من بتوع الخطوره يعني إزاي تفسر حضرتك زيارتو لإبن الرومي ? دي مؤامره أكيد , لازم دلوقتي تعرفو إن الخطوره حقيقه وإني لما دخلت الزريبه ماكنتش بلعب
-شربات : والله إحنا ظلمناك يامرسي باين إنك الوحيد اللي فاهم إيه بيجرى واحنا نايمين على ودانا
-الضابط : نايمين إيه ياوليه , تعال يامخبر يامقرف هات السجل بتاع العقاد , وهات بطريقك السجل بتاع إبن الرومي النصاب , إحنا واخدين بالنا من كل واحد في القريه
-بسطويسي : إزاي يافندم حتة وزه تتسرق ...ومن الحجز , نفسي أعرف
-مصيلحي : يعني يافندم ده ظلم والله , نحضر هنا وفي وزه ومانطولش منها حته , فين العدل بتاعكم ? حتة نصاب ياكل الوزه , ويسيبنا جعانين بعد ماغنينالكو بلوشي , يرضيك كده ياحكومه ?
-الضابط : سد بوزك منك لو .. إنتو مش مدركين للمشكله الحقيقيه , الوزه دي حتطيرنا كلنا
-بُرعي : إزاي تطيرنا وهيه تاكلت يعني هيه خلاص
-الفلاح : إنتا غباوتك يابُرعي خطوره بحد زاتها , إنتا عامل شاعر ومش مُدرك لخطورة الوضع , كل الكلام اللي قلناه ولسه فيه ناس مش شايفا الخطوره ...ياعالم طلعوني من هنا أرجوكم , أنا عاوز أروح أبعد زريبه
-شربات : لا يامرسي ياحبيبي إنتا تيجي معايا البيت وسيبك منهم لغاية ماتنتهي الخطوره
ويهم الفلاح وزوجته شربات بالخروج من قسم الشرطه ولكن الضابط يصيح بهم :
-الضابط : رايحين فين ? هوه دخول الحمام زي طلوعو ..إنتا يافلاح يامعفن سبب كل البلاوي , ولازم تبقى هنا مشرفنا بس الوليه مراتك تغور من هنا هِيا وبُرعي ومصيلحي وبسطويسي , وأما نحتاجهم ننده لهم
-شربات : تاخدو جوزي على عينك ياتاجر واسكت لكم , لا أنا من هنا رايحه لنبويه مرات العمده تشوف لنا صرفه بالقسم والحاجات اللي بتجرى فيه
-الفلاح : بت ياشربات لو هوبتي ناحية بيت العمده إنتي طالق طالق طالق أنا قلتلك دي خطوره , ماتهوبيش ناحيتهن , ..إيه البلد دي ياعالم ماحدش فاهم على حد  , حتى مراتي مش فاهماني
-شربات : ياواد ياناقص بتهددني بالطلاق ? والله لوريك بالشبشب
وتهجم شربات على الفلاح لتضربه بينما يحاول الضابط الفصل بينهم و أما بُرعي ومصيلحي وبسطويسي فيسرعون خارج القسم

6 - مارس - 2007
يقول المستشرقون ان الفلسفة الاسلامية تمت و ماتت بموت ابن رشد. ما رأيكم في هذا القول، أصحيح ام لا?
سأحاول أن أتذكر    كن أول من يقيّم

سأحاول أن أتذكر أن أحمل معي مقبساً كهربائياً عندما أدخل هذه المستشفى  !!
..وفيات كثيرة تحدث في المستشفيات لإهمال وجهل بعض العاملين في المستشفيات , وأحياناً تكون إدارة المستشفى هي السبب حين تجبر الموظفين والأطباء على العمل لساعات طويلة , أو تختار موظفيها من ذوي الخبرة والمؤهل الضعيف وذلك لتوفير المال , غير مبالية بأرواح المرضى , إن حساسية الأطباء والممرضين تجاه الألم والموت والعجز تتضاءل كلما زادت خبراتهم , فما بالكم إذا تحولت هذه المهنة الإنسانية لمهنة تجارية
سألني صديقي وهو طبيب : ماهو الفرق بين دراستك كمهندس ميكانيك ودراستي كطبيب بشري ?
 وأذكر إجابتي : نحن نتعامل مع الآلات وكأنها كائنات بشرية وأنتم تتعاملون مع الكائنات البشرية وكأنها آلات !!      

14 - مارس - 2007
صدق أو لا تصدق!!! :::حالات وفاة كل يوم جمعة من كل أسبوع:::
بتاع كازوزه    ( من قبل 2 أعضاء )    قيّم

ويغادر الجميع القسم , أما الضابط فيفصل بين شربات وزوجها الفلاح مرسي , وتخرج الزوجة من القسم مكسورة الخاطر وهي تهدد بنقل شكواها إلى نبويه زوجة العمده بينما يوقف الضابط الفلاح مرسي بتهمة تشريد الحيوانات واحتلال الزريبة , وبالصدفة يتقابل الفلاح وإبن الرومي في الحجز
-الفلاح : إنتا يانصاب قاعد هنا ? أنا مصدقت خلصت من الضابط ومن شربات تطلعلي إنتا بالحجز ???
-إبن الرومي :
                وإذا أتاك من الأمور مقدرٌ         وهربت منهُ فنحوه تتوجهُ
--الفلاح : ماتكلمنيش بالشعر هوه أنا فاهم الكلام العادي حتى تشعري ....إتكلم زيي ياعم , وقوللي إنتا إزاي َكلت الوزه ياناقص ? ولا شايفها سايبه يعني........ وكل واحد ياخود اللي يطولو
-إبن الرومي : ده أنا ياخويه يامرسي كنت جعان وأكل الحجز معفن زي زمانكو الأغبر
-الفلاح : أديك بتتكلم زينا ....أيوه ياخويا كده أفهم عليك
-إبن الرومي : ولما كنت جعان ولقيت الوزه أُدامي والأستاذ زهير بأجازه قلت حلوت القعده , طبخت الوزه وكلتها وجا العقاد ربنا يحميه لشبابو وجاب معاه الكازوزه شربتها بردو , ودي أول مره أشرب كازوزه بالشكل ده دي خفيفه أوي ,  بس لذيذه
-الفلاح : ياعم دي مش كازوزه , هوه العقاد بتاع كازوز ? ده راجل تقيل وكلو خطوره زيك يعني
-إبن الرومي :
                 ومدامةٌٌ كحشاشة النفسِ        لطفت عن الإدراك باللمسِ
                 لنسيمها في قلب شاربها       روح الرجاء, وراحة اليأس
-الفلاح : يعني إنتا دوخت بيها , وإيه حكاية السلطه بتاعة الست ضياء
-إبن الرومي : مع إني متدايق أوي من الست ضياء , لكن الحقيقه السلطه اللي بتعملها حاجه معتبره , بس لو تبطل تقول عن أي حد إنو يشبهلي , دنتم مش عارفيني لسه , واحد بيخوف الناس مني , وواحده بتقول أنا لسه حقرالو , والباقي بيسألو إن كنت شيعي ولا سني ولا زنديق , وما حدش ملتفت للكلام اللي قلتو دنا كنت لسان الناس المظلومين , عشان كده كلهم حربوني وشالو شعري من كتبهم وزورو التاريخ زي ماانتم دلوقت بتزورو التاريخ , وبتكذبو عالناس وبتخوفوهن وبتملو روسهم بالخوف من كل حاجه ياعم فوقو بقا
-الفلاح : يعني حكاية الخطوره دي كذبه ? إزاي...ده النويهي بحد زاتو اعترف بالخطوره , وقال في خطوره والضابط قال في خطوره , وبسطويسي وبرعي اقتنعو بالخطوره إلا إنتا , ده إنتا أكيد خفيف ! ولو كنا بره لوزنتك بميزان الهسهس اللي بيقولو عنو
-إبن الرومي : الخطوره دي إنتو اخترعتوها عشان تلاقو حد معاكو خايف من أي حاجه , دي الناس بره القريه مش سامعه فيكو ..الخطوره الموجوده بس اللي إحنا منعملها عاللي أضعف مننا زي ماعملت أنا مع الوزه , دي خطوره والوزه بردو عندها خطوره لما بتاكل الديدان ....سيب ياراجل الخطوره دي وتعال جنبي أأقولك حكايه من بتوع زمان
-الفلاح : لا يا عم إنتا فاكرني أهبل ? خليك بعيد عني أنا عارف إنك زنديق وشاذ وبتاع كازوزه
-إبن الرومي : يا عم استهدا بالرحمن وماتصدق اللي بيقولوه عني , دول كدابين
 
ويجلس الفلاح قرب إبن الرومي بحذر , ثم يطمئن له ......وتبدأ أحاديثهم ولا تنتهي ليل نهار
                

15 - مارس - 2007
يقول المستشرقون ان الفلسفة الاسلامية تمت و ماتت بموت ابن رشد. ما رأيكم في هذا القول، أصحيح ام لا?
اذبح خصومك بسكين باردة    كن أول من يقيّم

زار بطل العالم السابق أناتولي كاربوف مدينة دبي ولعب مباراة إستعراضية ضد عشرة لاعبين في وقت واحد , وقدم قبل ذلك محاضرة شرح فيها مباراة له , وكان لي شرف حضور مباراته ومحاضرته وقد عادت بي الذاكرة إلى تاريخ هذا البطل الذي كنا من جمهوره الكبير لسنواتٍ طويلة .
وكاربوف هو بطل العالم خلال الفترة 1975-1985 حيث تأهل لملاقاة بطل العالم الأسطوري بوبي فيشر ولكن فيشر وضع شروطاً صعبة للعب اللقاء ورفض الإتحاد الدولي للشطرنج شروط فيشر واعتبره منسحباً وهكذا أصبح كاربوف بطل العالم , ودافع عن لقبه عامي 1978 و 1981 ضد خصمه اللدود فيكتور كورشنوي , الذي انشق عن الإتحاد السوفيتي ولعب بإسم سويسرة ومازال وذلك احتجاجاً على تحيز السوفييت ضده في لقاء التحدي مع كاربوف عام 1974 , وللحق فقد تحيزت القيادة السوفيتية لكاربوف لأنها رأت فيه اللاعب المناسب للقاء بطل العالم الأمريكي فيشر الذي استطاع إنهاء سيطرة السوفييت على عرش البطولة , وهنالك من حلل انحياز القيادة السوفييتية لكاربوف بأنه رغبة منهم في إنهاء سيطرة اليهود على عرش الشطرنج العالمي , والمهم أن كاربوف حصل على بطولة العالم دون لعب اللقاء النهائي وقدم للشطرنج فيما بعد  مبارياتٍ جميلةٍ وأفكارٍ أغنت الشطرنج , وكان الإنتقاد الدائم له هو إسلوبه الحريص جداً وكثرة التعادلات في مبارياته , وسيطرة الهدف الرياضي على الهدف الفني عنده , فكان لا يأبه للنقلات الإستعراضية والنقلات المفاجئة لكن هدفه الوحيد الفوز , والحقيقة أنه طبق نصيحة مدربه : ( اذبح خصومك بسكين باردة !! )والبرود سمة من سمات كاربوف الشخصية , ودارت الأيام وظهر أعجوبة الشطرنج غاري كاسباروف ولم تستطع ثلوج كاربوف ولا ثلوج القيادة السوفييتية من مقاومة لهيب نيران كاسباروف الذي فاز ببطولة العالم باستحقاق عام 1985 مذيباً ثلوج الماضي , ومعيداً السيطرة للجمال والفن وحاملاً سكيناً أكثر حرارةً من لهيب النار المستعر ,..... والملاحظ هنا أن كاسباروف يهودي أيضاً !! وللحديث بقية

15 - مارس - 2007
الشطرنج آراء وأخبار وطرائف
ياهلا ياهلا..............    كن أول من يقيّم

ياهلا ياهلا ...........هذا أول كلام الأستاذ زهير عندما يرفع الهاتف , حقيقةً افتقدنا صوتك وكلامك , الحمد لله على السلامة وجعلها الله خاتمة الأحزان , انتظرناك طويلاً فياهلا ياهلا............

16 - مارس - 2007
ويرحم الله والدي
 4  5  6  7  8